September 2024 - …

Less is more

Je ontsnapt er niet aan: honderden reclameboodschappen proberen je dagelijks te overtuigen om steeds meer te consumeren. Geluk is te koop in spullen. Maar klopt dit wel?

Logo LIM Avansa

Waarom Less is more?

Wij geloven dat je ook gelukkig kan zijn met minder. Samen met twintig enthousiaste durvers gingen we een experiment aan: een half jaar leven met minder. Kan je minder consumeren zonder levenskwaliteit te verliezen? Kan je je waardering voor iemand uitdrukken zonder geschenken te kopen? Kan je genieten van het leven zonder te betalen? Al doende probeerden we antwoorden te vinden op deze vragen.

250614 Slotmoment Less is more

Twintig Limburgers leven een half jaar met minder: “In een fastfoodketen zie je me niet meer”

Het Belang van Limburg kwam naar de slotdag van Less is more en interviewde enkele deelnemers.

Heb je een abonnement op HBvL? Dan kan je het artikel lezen op hun website. Of spring eens binnen bij Avansa om de krant hier te lezen.

Een experiment

Van januari tot juni 2025 ging een 20-tal deelnemers de uitdaging aan. Samen met Avansa consuminderen en minimaliseren. Tijdens maandelijkse bijeenkomsten praatten ze onderling over wat ‘leven met minder’ met je doet. Wat loopt goed en wat is er moeilijk? We wisselden tips en tricks uit. En we luisterden naar het verhaal van mensen die van minimalisme een levensstijl maakten. Tom, Ward en Petra vertelden over hun manier van leven die afwijkt van 'de norm’.

Ook kregen we inspiratie van andere sociale organisaties. Patricia van Broederlijk Delen leerde ons alles over het Zuid-Amerikaans levensconcept ‘Buen Vivir’ en haar collega Myriam vertelde over ‘Project System Change’. Ine en Sonja van Vrijzinnig Limburg zetten ons aan het denken over alternatieven voor het kopen en geven van geschenken.

Inspiratieboekje 'Less is more: hoe het ook met minder kan'

Al onze ervaringen en geleerde lessen tekenden we op in een leuk inspiratieboekje met praktische tips over consuminderen en minimaliseren. Je leest in het boekje ook over de ‘innerlijke’ winst die minimalisme oplevert. Want minimaliseren is geen doel op zich, het is een methode om te zoeken naar wat écht telt in het leven. Afsluitend bevat het enkele oefeningen om zelf aan de slag te gaan.

Je kan het boekje online lezen. Of een exemplaar komen halen bij Avansa, tijdens de openingsuren.

Slotmoment

Op een zonnige dag in juni eindigde het experiment. Tijdens een slotmoment in Domein Kiewit brachten de deelnemers zelf een hapje en drankje mee om te delen met elkaar. Samen met creatieve begeleidster Laura Massoels bedachten we slogans om onze boodschap kracht bij te zetten. We speelden met woorden en verzonnen rake oneliners over minder spullen en meer geluk.

Afbeelding 5

Doe je mee aan het vervolg?

We willen graag een vervolg breien aan ‘Less is more’. Hoe? Wie? Wat? Waar? Wanneer? Dat is nog niet duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat we op zoek zijn naar enthousiaste deelnemers. Ben je geïnteresseerd om samen met Avansa Limburg te onderzoeken wat ‘meer met minder’ betekent? Vul alvast je gegevens hier in. Dan brengen wij je verder op de hoogte!

Heb je vragen? Contacteer Sam, hij geeft je graag meer uitleg over Less is more.

Partners: more is more!

Dankzij de steun en inhoudelijke expertise van twee andere organisaties is project Less is more niet minder, maar meer!

Broederlijk Delen zet aan tot internationale solidariteit met de campagne ‘De 25%-revolutie’. Een goed leven, voor alle mensen in de wereld. Een planeet waar mensen verbonden zijn met elkaar en met de natuur. Het klinkt als utopische toekomstmuziek, maar vandaag kunnen we er samen aan bouwen. ‘Less is more’ past binnen deze campagne.

Vrijzinnig Limburg verbindt vrijzinnig humanistische organisaties in Limburg. Duurzaamheid is één van hun kernwaarden. Zorg dragen voor jezelf, elkaar en de planeet zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. In die zin overstijgt duurzaamheid de ecologische dimensie: het slaat ook op het streven naar rechtvaardige sociale en economische verhoudingen.

Sam Stefani

vormingswerker Meer info

In samenwerking met