Week van de Vrije Tijd - Getuigenis Sara

Van 1 mei t.e.m. 9 mei organiseren we de 'Week van de Vrije Tijd'. Hoe belangrijk is vrije tijd in ons leven? En wat heeft de coronacrisis ons geleerd over vrije tijd? We laten enkele mensen aan het woord.

Sara

Sara is studente in het zesde middelbaar.

Had je meer vrije tijd gehad in de coronaperiode?

In de weekends wel. Ik zat voornamelijk thuis zonder veel om handen. Tijdens de week had ik dat gevoel niet. Want school liep door via de online lessen. Door het volgen van de lessen en behoorlijk wat taken had ik niet het gevoel meer vrije tijd te hebben.

Wat deed je met die vrije tijd tijdens het weekend?

In de eerste lockdown heb ik in het begin echt geluierd. In de zetel gehangen, Youtube-filmpjes en tv gekeken, beetje snoepen van chocolade en koekjes. Echt leuk maar na een tijdje verveelde het wel. En werd het ook een beetje eten uit verveling (lacht). Toen dacht ik toch: “Nu moet ik toch eens iets zoeken om te doen.” Ik kan even genieten van niets doen, maar ben toch vooral graag productief bezig. Toen heb ik mijn slaapkamer aangepakt. Zo heb ik mijn kasten helemaal heringericht. In de zomer zijn mama en papa ook gestart met de renovatie van de bovenverdieping. Daar hielp ik aan mee. Organiseren dat is echt mijn ding. In de zomer deed ik ook elke dag een work-out.

In de eerste lockdown videobelde ik ook elke week met vrienden. In de zomer konden we wel weer even afspreken. Ik ben wel wat mensen uit het oog verloren. Zo stopte ik net voor de corona-epidemie met zwemmen. Met mijn twee zwemvrienden namen we ons toen voor om contact te blijven houden, maar dat kwam er niet echt van tijdens de lockdown. Sinds kort hebben we wel terug contact via Snapchat.

Naast vrienden was mijn familie ook heel erg belangrijk. Ik ben heel blij dat mijn opa nu ons knuffelcontact mag zijn en we hem regelmatig zien. Normaal gezien kijk ik ook altijd uit naar het jaarlijkse nieuwjaarsfeest langs mijn papa’s kant van de familie. We zijn dan met zo’n 50 tantes, nonkels, neven en nichten. Dat is nu jammer genoeg weggevallen.

Wat waren de voor- en nadelen van het online les volgen?

Toen we enkel online les kregen, was het wel tof om langer in bed te liggen voordat de lessen starten, maar het gemis van sociaal contact was echt niet fijn. Online zie je enkel de leerkracht. Medeleerlingen zie je niet en er is natuurlijk ook geen interactie. Nu volgen we om dag thuis of op school les en die afwisseling is ideaal. Die rustigere ochtenden en avonden thuis zouden voor mij ook na corona mogen blijven duren.

Welke lessen moeten politici trekken uit de voorbije periode?

Als leerling voelde ik me wel wat in de steek gelaten door overheid en school. Veel medeleerlingen delen dat gevoel.

De coronaregels op school kregen we precies steeds last-minute, zonder veel uitleg of gesprek. Buiten het dragen van mondmaskers leken andere regels onduidelijk of vroegen we ons af wat het nut was.

In de eerste lockdown konden de leraren ons lang niet vertellen of we nu wel of geen examens zouden krijgen. En dan kregen we opeens twee weken vooraf de examenplanning. Dat gebeurt meestal een maand vooraf. We kregen vorig schooljaar ook enorm veel taken van elke leerkracht. Alles op hetzelfde moment. Dat gaf stress. Ik snap dat ze ons wilde bezig houden, maar ze hadden beter met elkaar en ons afgestemd.

Dus zowel de overheid als de school zelf zou beter en sneller moeten communiceren over beslissingen die effect hebben op de leerlingen. Of het nu betrekking heeft op corona of andere dingen die ons raken. En dat mag minder eenrichtingsverkeer zijn. Ga er gerust over in gesprek met ons.

En misschien nog dit. Niet alle leerkrachten waren goed in het online lesgeven. Ze gaven heel weinig extra uitleg, er was geen ruimte voor vragen, feedback of extra voorbeelden. Sommige leerkrachten staken er wel veel tijd in, hoor. De leerkracht die elke leerling een mail vol persoonlijke feedback op een taak doorstuurt, bijvoorbeeld. Echt chapeau! Dus misschien moet er in de lerarenopleiding tijd worden voorzien om studenten ook op te leiden in het online lesgeven.

Deze getuigenis kadert binnen Week van de Vrije Tijd

Datum bericht ma 3 mei '21