Daar is de lente

Tweede coronagolf beukt zwaar in op ons geluk

In mei vorig jaar zagen we al dat de start van de coronacrisis en de eerste lockdown een impact hadden op ons geluk.

Nieuwe cijfers uit het UGent-NN Nationaal Geluksonderzoek tonen dat deze daling zich voortzet. De tweede lockdown eist een zware tol van ons geluk.

Onze geluksscore daalde tussen februari en december 2020 van 6,73 naar 6,21 op 10. Er zijn opvallend minder mensen die zich écht gelukkig voelen (score 8 tot 10 op 10). Dit aantal daalde van 40% net voor de crisis tot 30% tijdens de tweede golf. Dat betekent dat het aantal gelukkige Belgen (ouder dan 18 jaar) is afgenomen met ongeveer 900.000! We ervaren minder levensvreugde, minder gemoedsrust en we voelen ons neerslachtiger en hebben veel angst.

De volgende factoren verhogen onze kans op ongelukkig zijn:

  • Onvoldoende autonomie ervaren verhoogt de kans op ongelukkig zijn met 56%.
  • Wie eenzaam is, heeft 48% meer kans om ongelukkig te zijn in tijden van crisis.
  • Een grote angst voor Covid-19 verhoogt de kans op ongelukkig zijn met 46%.

En jammer genoeg zorgt de crisis ervoor dat er meer eenzaamheid is en dat we minder autonomie ervaren. 73% voelt zich matig tot heel eenzaam (ten opzichte van 65% tijdens de eerste golf). In de leeftijdscategorie van 18 tot 34-jarigen loopt dit zelfs op tot 78%.

Gelukkig zijn er lichtpuntjes

De coronacrisis is nefast voor onze levenstevredenheid en algemeen welzijn. Toch zijn er belangrijke factoren die ons kunnen beschermen tegen de negatieve gevolgen van de crisis op ons geluksgevoel en mentaal welzijn. Bijdragen aan het geluk van anderen en meer betrokkenheid ervaren, maken ons significant gelukkiger.

Tussen alle negatieve en dalende trends, stijgt de mate waarin we ons betrokken voelen wél. Voor de crisis gaf de Belg gemiddeld een score van 6,99 op 10 op betrokkenheid. Dit steeg naar 7,12 tijdens eerste golf en is vandaag 7,32 (op 10).

Wat te doen? Enkele tips.

  • Onderhoud je sociale contacten, dat beschermt tegen eenzaamheid: laat voicemailberichtjes achter bij wie je mist, stuur postkaarten of brieven, laat kinderen tekeningen maken voor grootouders, zorgverleners, leerkrachten,...
  • Voorkom ook eenzaamheid rondom jou: bel naar wie alleen is, schrijf brieven naar bewoners van woonzorgcentra, doe boodschappen voor wie dat niet kan, enzovoort.
  • Zet in op zaken die je leven een zinvolle invulling geven en bijdragen aan het geluk van anderen. Dat kan op eenvoudige manieren. Wees vriendelijk, warm en respectvol. Dat kost niets, maar is essentieel voor ons geluk.
  • Wees waakzaam voor signalen van eenzaamheid bij jezelf of je omgeving en spreek erover.
  • Besteed elke dag minstens een uur aan activiteiten die rust brengen: ademhalingsoefeningen, meditatie, mindfulness, yoga, puzzelen, tekenen…
  • Probeer zoveel mogelijk te bewegen en eet gezond.

Enkele nuttige websites:

Wil je meer weten over het de cijfers van dit nieuwe onderzoek? Lees dan hier het volledige dossier.

Lente bloesems

Heb jij last van een winterdip?

Tot aan de lente organiseren we extra leuke (online) activiteiten en sturen we geluksmails om deze donkere periode door te komen. Schrijf je gratis in voor onze aparte wekelijkse nieuwsbrief vol boeiende artikels, tips en activiteiten.

Datum bericht maandag 22 februari 2021