Ben je zelf op zoek naar een wandelmaatje? Hier ontdek je hoe De Wandelcentrale je kan helpen. Wil je als partnerorganisatie een contactpunt opstarten? Onderaan lees je meer informatie over hoe dat kan.
Wandelen is fijn: je bent in de buitenlucht, in beweging en geniet van wat er te zien is. Wandelen met zijn tweeën is nog fijner: je leert nieuwe mensen kennen en je hebt kans op een goed gesprek.
Toch vinden mensen het niet altijd makkelijk om een goed ‘wandelmaatje’ te vinden. Daarom startten we ‘De Wandelcentrale’: een contactpunt dat wandelduo’s samenstelt. We brengen mensen die graag willen wandelen en in elkaars buurt wonen, met elkaar in contact. Die mensen spreken onderling af waar en wanneer ze willen gaan wandelen. Dat kan eenmalig zijn, maar als het klikt, spreken ze misschien wel meerdere keren af.
Je leest het op Facebook.
Deelnemen is helemaal gratis!
Je kan in 10 gemeenten terecht bij de Wandelcentrale. Bel of kom langs tijdens de openingsuren.
Je geeft je gegevens door aan de medewerker van de Wandelcentrale. Als we een 'match' hebben, dan krijgen jullie elkaars gegevens en maak je zelf een afspraak om samen te gaan wandelen.
Hasselt: elke woensdag en vrijdag van 10u tot 16u (niet op feestdagen)
Herk-de-Stad: elke werkdag van 10u tot 16u (niet tijdens schoolvakanties)
Maasmechelen: er zijn 2 contactpunten, met verschillende openingsuren:
Genk (wandelbuddy's van Genk Helpt): elke werkdag van 10u tot 15u
Ham: elke werkdag van 9u tot 12u (niet op feestdagen)
Houthalen-Helchteren: elke werkdag van 9u tot 15u
Lanaken: er zijn 2 contactpunten, met verschillende openingsuren:
Dilsen-Stokkem: elke werkdag van 8u30 tot 12u
Pelt: elke werkdag van 8u30 tot 12u30 en 13u15 tot 16u30
Beringen: elke werkdag van 9u tot 12u
Het Belang van Limburg en VRT Radio besteedden aandacht aan de Wandelcentrale.
Intussen is de Wandelcentrale Hasselt een succes. Samen met lokale partners startten we al Wandelcentrales in zes ander gemeentes.
Heb je interesse om een Wandelcentrale op te richten in jouw gemeente, of wil je partner zijn met jouw organisatie? Hier lees je hoe dat kan.
Hoe richt je een lokaal contactpunt van de Wandelcentrale op?
Je zorgt voor:
We denken bijvoorbeeld aan een lokaal dienstencentrum, een ontmoetingsruimte van een vereniging, het loket van een gemeentelijke dienst, …
Hoe pak je de intake aan?
Je medewerkers of vrijwilligers die het contactpunt bemannen, doen een mondelinge intake van kandidaat-deelnemers.
Deze info vraag je op in het intakegesprek: naam, telefoonnummer, woonplaats (gemeente of buurt), vrije dagen (tijdens de week of in het weekend), hoe lang iemand wil wandelen (<1u, 1-2u, >2u) en het wandeltempo (traag – gemiddeld – snel).
Je informeert de kandidaat-wandelaar dat je zijn telefoonnummer zal delen met de persoon met wie hij gematcht wordt.
Hoe stel je de duo's samen?
Wat kan je verwachten van Avansa Limburg?
Aan de partners die een lokaal contactpunt starten bieden we een toolbox aan met:
Hoeveel kost het om een wandelcentrale te starten?
We stellen alle documenten en sjablonen van het project gratis ter beschikking.
Extra (online) ondersteuning kost € 60 per begeleidingsuur. Bv. over vrijwilligers betrekken, ...
Wat zijn de voorwaarden?
We testten het concept van de Wandelcentrale uit, en begonnen dicht bij huis: in ons contactpunt in Hasselt.
Wil je de Wandelcentrale Hasselt bekend maken bij jouw netwerk of achterban? Download hier onze flyer (pdf, 672 kb).